Nejčastější MacBook problémy a jak je řešit

MacBook bývá většinou srdcovou volbou. O to víc nás zklame, když náš milovaný MacBook nefunguje tak, jak má. Nejčastější problémy, které nám majitelé MacBooků hlásí, mají jednoduché řešení. Přečtěte si, co vyzkoušet, než vezmete svůj Mac pod paži a vyrazíte k nám do servisu.

DOPORUČENÍ: než se pustíte do našich tipů, zálohujte si na svém MacBook data. Jak na zálohu dat si můžete přečíst zde.



Rychlá navigace:

MacBook stále zničehonic padá nebo zamrzává
Při spuštění se zobrazí jen černá obrazovka
Nefunguje kamera při Skype
Nefunguje externí zařízení
Obrazovka Macu problikává
Vynechává zvuk
MacBook je pomalý
MacBook se nenabíjí
MacBook Air - problémy s Wi-Fi
Nezapne se Bluetooth

 

MacBook stále zničehonic padá nebo zamrzává

MacBook se zasekne, chvíli nefunguje vůbec nic. Pak obrazovka zčerná a většinou se restartuje systém. Nejen, že je to nepříjemné, ale většinou přijdete o rozdělanou neuloženou práci.

Jak řešit

KROK 1: zkontrolujte, že se váš MacBook správně nabíjí. Pokud ne, přeskočte rovnou na náš tip, co dělat, pokud se MacBook nenabíjí. Pokud ale Mac padá, i když je plně nabitý, pak to značí jiný problém

KROK 2: když Mac spadne, restartujte ho hlavním tlačítkem. Jakmile MacOS opět naběhne, Mac opět restartujte. Tak proběhne MacBook řádná a plná obnova systému.

KROK 3: teď proveďte reset paměti SMC (System Management Controller). Tato paměť řídí mnoho důležitých hardware procesů jako nabíjení baterie, režimy spánku a další. Jak na reset paměti SMC si můžete přečíst v našem návodu.

KROK 4: pokud tento postup nezafunguje je načase navštívit servis, bude se jednat o závažnější problém.


Problém s MacBook? Navštivte nás! Jsme specialisté na produkty Apple.


✆  607 855 558
✉  info@appleguru.cz


 

Při spuštění se zobrazí jen černá obrazovka

Při chybovém spuštění se mohou objevit různě barevné obrazovky, které znamenají různý problém. Pokud vidíte černou nebo modrou obrazovku, která přetrvává, je to nejčastěji znamení, že Mac zamrzl při spouštění problematické aplikace nebo login funkce.

Jak řešit

KROK 1: restartujte Mac stisknutím tlačítka Power po cca 6 sekund.

KROK 2: odinstalujte aplikace nebo login funkce, které mohou způsobovat problém. Jak zjistit, které to jsou? Vyzkoušejte například programy jako CleanMyMac.



 

Nefunguje kamera při Skype nebo má obraz velmi nízkou kvalitu

Pokud kamera funguje u jiných aplikací, problém většinou není hardware, ale samotný program, resp. jeho kompatibilita.

Jak řešit

KROK 1: zkontrolujte, zda máte poslední verzi programu. Pokud ne, aktualizujte Skype.

KROK 2: pokud problém přetrvává, restartujte Mac a znovu Skype otestujte.

 

Pokud však nefunguje kamera na žádném programu, jedná se o problém hardware, a pak je na místě návštěva servisu.

 

Na mém Macu nefunguje externí zařízení (např. externí hard disk)

Jak řešit

KROK 1: nejprve vyzkoušejte, jestli externí zařízení funguje správně na jiném počítači.

KROK 2: funguje? Pak ověřte, že je na vašem Macu připojeno ve správném portu nebo jestli USB port ve vašem počítači není nějak poškozený nebo jinak blokovaný.

KROK 3: restartuje Mac a případně zařízení

KROK 4: pokud stále spojení nefunguje, ujistěte se, že je zařízení kompatibilní s vaším MacBookem a je připojeno ve správném USB portu. Typicky tento problém nastává se staršími USB porty a novými typy zařízení. Můžete vyzkoušet připojit jiné zařízení do stejného portu a zjistit, jestli není problém v portu.

KROK 5: Pokud se vše zdá být v pořádku, zkuste resetovat paměti PRAM/NVRAM a SMC podle našeho návodu.

 

Obrazovka Macu stále problikává

 

Problikávání se projevuje přerušovaným zatmíváním obrazovky nebo ztrátou rozlišení, která se velmi rychle opakuje. Příčin může být několik.

Jak řešit

KROK 1: zkontrolujte fyzické poškození obrazovky.

KROK 2: zkontrolujte, zda máte nejnovější verzi Mac OS. Pokud ne, aktualizujte počítač.

KROK 3: používáte Chromium nebo Firefox? Oba tyto programy jsou známé „problikáváním“ na Mac počítačích. Odinstalujte je a vyzkoušejte, jestli to problém vyřeší.

KROK 4: pokud se problém nevyřešil, resetujte paměti PRAM/NVRAM a SMC podle našeho návodu

 

Vynechává zvuk

Jak řešit

KROK 1: zjistěte, jestli problém nezpůsobuje konkrétní aplikace, kterou používáte? Fungují jiné aplikace (např. iTunes) bez problému? Pokud ano, aplikace aktualizujte nebo odinstalujte a znovu nainstalujte

KROK 2: problém se zvukem není spojen jen s jednou aplikací? Pak vyzkoušejte reset paměti PRAM/NVRAM a SMC podle našeho návodu

KROK 3: ani reset nepomohl? Pak se jedná o problém v hardware. Nebyl počítač poškozen fyzicky (nárazem, politím)? Zde nepomůže nic jiného, než návštěva servisu a důkladná diagnóza problému. U nás v appleguru.cz je diagnostika závady zdarma.

 

MacBook je velmi pomalý

Většinou je zpomalení počítače způsobeno jednoduše tím, že toho najednou děláte příliš mnoho. Máte otevřeno příliš mnoho oken a aplikací a RAM vašeho Mac je přetížena.

Jak řešit

KROK 1: optimalizujte svou práci na počítači – ponechávejte otevřeny jen programy, se kterými skutečně potřebujete pracovat

KROK 2: udělejte si v počítači pořádek – vyčistěte svůj harddisk od nepotřebných souborů a dat a uvolněte paměť. Průběžné pročištění počítači prospěje v mnoha ohledech. Nezapomeňte redukovat soubory na ploše. Všechny ty ikonky ve skutečnosti pouští vašemu počítači pořádně žilou.

KROK 3: restartujte. Někdy je to takto jednoduché.

KROK 4: otevřete monitor aplikací a zkontrolujte, jestli na pozadí neběží nějaká aplikace, která vám zbytečně ubírá místo v mezipaměti. Může to být i známkou nějakého malware nebo jiného problému.

KROK 5: spusťte scan antivirového programu a Apple diagnostiku, jestli nezachytí problém.

KROK 6: pokud zpomalení provází i nezvyklé zvuky, zamiřte co do servisu. Prověříme, jestli se jedná o problém hardware nebo přehřívání.

 

MacBook se nenabíjí

Váš Mac je v zásuvce, a přesto je baterie na nule.

Jak řešit

KROK 1: začněte s tím nejjednodušším – funguje zásuvka? Je vše správně zapojeno? Není nabíječka nebo kabel poškozen, není kabel na některém místě zalomený? Nezapomeňte, že nabíječky i počítače se mohou přehřát a potřebují vychladnout, než začnou opět fungovat.

KROK 2: pokud je vše po této stránce v pořádku, restartujte Mac, aktualizujte systém, případně vyzkoušejte reset paměti PRAM/NVRAM a SMC

KROK 3: stále bez úspěchu? Stiskněte klávesu Option na klávesnici a klikněte zároveň na ikonu baterie ve vašem menu. Tím se dostanete do pokročilého nastavení vaší baterie. Pokud menu indikuje, že je čas na výměnu nebo servis baterie, zamiřte s počítačem třeba k nám do appleguru.cz. Sídlíme v Praze na Žižkově, ale váš počítač nám můžete zaslat bezpečně i kurýrní službou.



MacBook Air - problémy s Wi-Fi

Notebooky Mac mívají občas problémy s připojením k Wi-Fi síti, nejčastěji těmito výpadky trpí modely MacBook Air. Potíže s Wi-Fi jsou také častější, pokud nevlastníte originální router Apple.


Jak řešit

KROK 1: řešení, které pomůže v 80 % - restart. Nejdříve zkuste vypnout a zapnout Wi-Fi (nejjistější je vypnout router ze zásuvky na min 30 sekund a opět zapnout). Pokud to nepomůže, restartujte Mac.

KROK 2: pokud problém stále trvá, zkuste postupovat podle tohoto podrobného návodu Apple podpory.

 

Nezapne se (nebo nevypne) Bluetooth

Jak řešit

KROK 1: jděte do systémového nastavení (System Preferences) a zvolte Bluetooth. Zkontrolujte nastavení a věnujte pozornost zařízením, které jste spárovali v minulosti. A někdy je řešení tak jednoduché – jednoduše v tomto menu zapnout Bluetooth 😊

KROK 2: je v nastavení vše v pořádku? Pak zkontrolujte, zda je váš Mac aktualizován, restartujte počítač i Bluetooth zařízení. Zkuste se přesunout do otevřenějšího prostoru. Někdy může být problémem rušení jiným zařízením napojeným přes Bluetooth.

KROK 3: otevřete Terminal (příkazový řádek) a manuálně vynuťte restart Bluetooth. Napište příkaz:

“sudo rm -R /Library/Preferences/com.apple.Bluetooth.plist” a stiskněte Enter. Pokud je požadováno heslo, zadejte vaše heslo a opět potvrďte Enter. Nyní restartujte MacBook, spusťte Bluetooth a ověřte, že funguje. Pokud si na tuto náročnější operaci netroufnete, u nás v appleguru.cz vám rádi pomůžeme.

Problémy s MacBook? Navštivte nás! Jsme specialisté na produkty Apple.


✆  607 855 558
✉  info@appleguru.cz